Pytanie:
Czy Niemcy i Polska kiedykolwiek podpisały traktat pokojowy po drugiej wojnie światowej?
Voitcus
2013-07-23 02:33:57 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Spotkałem szokującą (dla mnie) informację, że Niemcy i Polska nie podpisały traktatu pokojowego po II wojnie światowej.

Ponieważ nie mogłem w to uwierzyć, przeprowadziłem badania.

W umowie poczdamskiej:

Trzej Szefowie Rządów potwierdzają swoją opinię, że ostateczne wytyczenie zachodniej granicy Polski powinno poczekać na rozwiązanie pokojowe . Trzej Szefowie Rządów zgadzają się, że do czasu ostatecznego ustalenia zachodniej granicy Polski, dawne terytoria niemieckie zarzuciły linię biegnącą od Morza Bałtyckiego bezpośrednio na zachód od Świnamundy, a stamtąd wzdłuż Odry do zbiegu zachodniej Nysy i wzdłuż Nysy Zachodniej do granicy czechosłowackiej, (...) będzie pod administracją Państwa Polskiego i nie będzie w tym celu uznawany za część radzieckiej strefy okupacyjnej w Niemczech.

Nie zostało to jednak podpisane ani przez Niemcy, ani przez Polskę.

Podobne pytanie zadano na wiki.answers.com:

Zasadniczo formalny stan wojny istniał między Niemcami a różnymi państwami sprzymierzonymi do około 1949 roku, chociaż oczywiście wszystkie operacje bojowe zakończyły się wiele lat wcześniej. W 1954 roku Stalin nie żył, niemiecki rząd zreorganizował się (wschód i zachód), a niemiecka gospodarka ustabilizowała się i rosła. Jeńcy, zarówno niemieccy, jak i japońscy, byli właśnie w tym czasie masowo zwalniani przez Sowietów.
Chociaż nigdy nie widziałem pełnego rozliczenia, podejrzewam, że niektóre narody nigdy nie podpisały traktatu kończącego wojnę z Niemcami - na przykład być może Brazylia lub Kostaryka.
(...) Traktat między (głównymi) sojusznikami a Niemcami został podpisany 12 września 1990 r., Tuż przed zjednoczeniem Niemiec. Było to niezbędne, aby nowe granice Niemiec stały się ostateczne. Został uzgodniony między czterema głównymi sojusznikami z jednej strony, a dwoma państwami niemieckimi z drugiej, z zastrzeżeniem, że nie będzie w pełni skuteczny, jeśli nie zostanie ratyfikowany przez nowe, zjednoczone Niemcy.
Traktat ten uznawany jest przez Niemców. jako odpowiednik traktatu pokojowego. Kompleksowy traktat wywołałby wszelkiego rodzaju problemy w odniesieniu do krajów, które były koloniami brytyjskimi i francuskimi podczas II wojny światowej, ale są teraz niezależne.
Już w 1947 r. Alianci wydali uroczyste oświadczenie, że nie prowadzą już wojny z Niemcami. .

Polska i Niemcy Wschodnie były państwami wasalnymi Związku Radzieckiego i możemy również (w tym temacie) potraktować Niemcy Zachodnie jako marionetkę USA. Związek Radziecki nie miał problemu, gdyby nie zawarł traktatu pokojowego, ponieważ kontrolował ich oboje (ZSRR jednak to zrobił, patrz poniżej). Ale w 1990 roku Polska przestała być członkiem bloku sowieckiego i podpisała traktat graniczny z (Republiką Federalną) Niemiec ( źródło):

Artykuł 1. Umawiające się Strony potwierdzić granicę między nimi, której przebieg określa Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Niemiecką Republiką Demokratyczną w sprawie wytyczenia ustalonej i istniejącej granicy państwowej polsko-niemieckiej z dnia 6 lipca 1950 r. oraz umowy zawarte w celu wykonania i uzupełnienia Umowa (dokument potwierdzający wytyczenie granicy państwowej między Polską a Niemcami z dnia 27 stycznia 1951 r .; Umowa między Polską Rzeczpospolitą Ludową a Niemiecką Republiką Demokratyczną w sprawie wytyczenia obszarów morskich w Zatoce Odrzańskiej z dnia 22 maja 1989 r.), A także Umowa między Polską Rzeczpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie podstaw normalizacji ich wzajemnych stosunków z 7 grudnia 1970 r.

To nie jest traktat pokojowy, więc szukałem tam wymienionych dokumentów.

traktat zgorzelecki (ten między Polską a NRD)

zostało sformułowane jako deklaracja i nie zostało uznane za prawomocny traktat międzynarodowy przez Niemcy Zachodnie, domagające się wyłącznego mandatu i państw członkowskich NATO. Cztery lata później, kiedy Związek Radziecki przyznał Niemcom Wschodnim niepodległość [2], Związek Radziecki zastrzegł sobie prawa do Niemiec Wschodnich (podobne do praw przysługujących zachodnim aliantom do RFN na mocy konwencji Bonn-Paryż) do czasu zawarcia ostatecznego traktatu pokojowego z Niemcy - Traktat z 1990 r. O ostatecznym rozstrzygnięciu w sprawie Niemiec. Więc chociaż traktat był wiążący dla obu państw, nie był postrzegany przez wielu zachodnich członków społeczności międzynarodowej jako ostateczny.

Traktat warszawski ( między Polską a BRD)

W traktacie obie strony zobowiązały się do niestosowania przemocy i zaakceptowały istniejącą granicę - linię Odry-Nysy, narzuconą Niemcom przez aliantów na konferencji poczdamskiej w 1945 roku po zakończeniu II wojny światowej. (...)
W momencie podpisywania traktatu nie był on postrzegany jako ostatnie słowo na granicy Polski w Niemczech Zachodnich, ponieważ artykuł IV tego traktatu stanowił, że poprzednie traktaty, takie jak umowa poczdamska, nie zostały zastąpione przez to ostatnie porozumienie, aby postanowienia tego traktatu mogły zostać zmienione ostatecznym traktatem pokojowym między Niemcami a sojusznikami podczas II wojny światowej - zgodnie z umową poczdamską.

Jak rozumiem tak naprawdę nie było dokumentu między Polską a Niemcami, który nosiłby nazwę „traktat pokojowy”. Wydaje się jednak, że nie było bezpośredniego „traktatu pokojowego” z nikim innym; czy zatem porozumienie „4 + 2” powinno być traktowane jako traktat pokojowy z czasów drugiej wojny światowej?

+1 - ciekawe pytanie. Ale: czy była kiedykolwiek formalna deklaracja wojny między Niemcami a Polską, na mocy której traktat pokojowy byłby wymagany, aby stwierdzić, że wojna się zakończyła? Jest to dość mglisty temat, podobnie jak pytanie o to, co stanowi „wojnę”. Zobacz: Kiedy ustała praktyka formalnego „wypowiadania wojny” i dlaczego? - http://history.stackexchange.com/questions/259/when-did-the-practice-of-formally-declaring-war-cease-and-why#comment21675_259
Proponuję zmienić tytuł na coś w rodzaju: „Czy Niemcy i Polska kiedykolwiek podpisały traktat pokojowy po II wojnie światowej”?
@FelixGoldberg już mam, masz rację
Powiązane pytanie: http://history.stackexchange.com/questions/618/in-which-document-was-the-exact-course-of-the-northern-part-of-the-german-polish?rq=1
Cztery odpowiedzi:
kubanczyk
2013-07-25 01:17:01 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tak, zrobili. Traktat o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy kwalifikuje się jako „ traktat pokojowy ”; patrz preambuła i artykuł 1 polskiego tekstu traktatu. Traktat został podpisany w 1991 r. I wszedł w życie 16 stycznia 1992 r. Nie mówiło konkretnie, że „do dziś toczyliśmy wojnę, ale od jutra panuje pokój”, ale w kontekście Artykuł II traktatu z 1970 r. „rozwiąże wszystkie ich spory wyłącznie środkami pokojowymi” i „powstrzyma się od groźby użycia przemocy”. Generalnie w praktyce dyplomatycznej podpisanie traktatu pokojowego nie wymaga od stron wojny w momencie podpisywania; kraje mogą podpisać traktat pokojowy, nawet jeśli już są w pokoju.

Granica została również formalnie ustalona („ traktat graniczny ” w przeciwieństwie do „traktatu pokojowego”, jeśli taki kontrast), jak opisano w aktualizacji odpowiedzi Wladimira Palanta tutaj.

Anixx
2013-07-23 03:31:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nie, między Niemcami a Polską nie było stanu wojny. Stan wojenny może zakończyć się traktatem pokojowym lub kapitulacją. W tym przypadku doszło do kapitulacji Niemiec.

Ponadto. Państwo niemieckie przestało istnieć w połowie 1945 roku. Jeśli został całkowicie zburzony i jako taki, jego stosunki zagraniczne również. Po jakimś czasie byli sojusznicy utworzyli dwa nowe państwa. Z tymi nowymi państwami Polska mogła podpisać traktat pokojowy lub go nie podpisać, ale nigdy nie były one w stanie wojny.

Otóż ​​stan wojenny nie został jednak ogłoszony np. [tekst prezydenta RP] (http://pl.wikisource.org/wiki/Or%C4%99dzie_Prezydenta_RP_Ignacego_Mo%C5%9Bcickiego_z_17_wrze%C5%9Bnia_1939_r.) wspomina o wojnie. Jeśli jednak nie byłoby innych odpowiedzi, przyjmuję twoją, dziękuję.
Jak wiem, Republika Federalna Niemiec jest bezpośrednim następcą prawnym III Rzeszy, więc podpisanie z nią traktatu pokojowego byłoby uzasadnione.
Źródło @Voitcus? Oczywiście * mogliby * wziąć później jakąś odpowiedzialność za niemieckie traktaty zewnętrzne, takie jak Federacja Rosyjska dla ZSRR.
@Anixx Możesz przeczytać [artykuł z niemieckiej Wikipedii] (http://de.wikipedia.org/wiki/Rechtslage_Deutschlands_nach_1945). Na przykład: „Wraz z utworzeniem Republiki Federalnej Niemiec nie powstało nowe państwo zachodnioniemieckie, ale zreorganizowano część Niemiec… Republika Federalna Niemiec nie jest zatem„ następcą prawnym ”Rzeszy Niemieckiej, ale jako państwo jest identyczne z państwem„ Rzesza Niemiecka ” "i tak dalej. Zob. Też np. 2 BvF 1/73 (cytowane [tutaj] (http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsches_Reich#Staatsrechtliche_Frauen))
@Sardathrion gdzie mam powiedzieć, że Polska się poddała? To Niemcy się poddały.
@Voitcus, czy możesz przetłumaczyć ten akapit? Nie znam niemieckiego.
@Sardathrion gotowe.
„Wraz z jej utworzeniem Fed. Rep. Niemiec nie jest nowym państwem niemieckim, ale część Niemiec została od nowa zorganizowana… Tak więc FRD nie jest„ następcą ”Rzeszy Niemieckiej, ale państwem identycznym z niemieckim (Rzesza)". I drugi link: „Rzesza Niemiecka nadal istnieje, nadal ma zdolność prawną jako państwo bez organizacji, bez instytucji zdolnych do działania”. Przeczytaj również [tutaj] (http://www.utexas.edu/law/academics/centers/transnational/work_new/german/case.php?id=589) tj. część III pkt 1 (mniej więcej połowa strony): ...
„1. Ustawa Zasadnicza - a nie tylko pewna propozycja teorii prawa międzynarodowego czy prawa konstytucyjnego - zakłada, że ​​Rzesza Niemiecka przetrwała upadek 1945 roku i nie zginęła później ani w wyniku kapitulacji, ani w wyniku wykonywania obcej suwerenności w Niemcy przez alianckie mocarstwa okupacyjne ani później; ... ”i tak dalej
Dyskusyjne jest, czy w połowie 1945 roku istniało państwo polskie.
@T.E.D. Były nawet dwa państwa polskie, jedno „oryginalne” z głową w Londynie i radzieckie, uznawane przez aliantów.
@Voitcus prawdopodobnie Polska jako kraj bloku wschodniego nie uznała RFN za następcę nazistowskich Niemiec.
@Voitcus: Jeśli chodzi o opublikowane przez Ciebie cytaty, pamiętaj, że nie zgadzają się one z Twoją lekturą. RFN * nie * jest następcą prawnym - „* nicht * 'Rechtsnachfolger' des Deutschen Reiches”. Jest * jako państwo * identyczne z Rzeszą, ale jest * nową * organizacją. Organizacja, która wypowiedziała i prowadziła wojnę, już nie istniała.
Kevin Keane
2015-03-16 12:57:25 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Traktat pokojowy z tylko Polską naprawdę nie ma sensu; musiałby to być traktat pokojowy również ze Związkiem Radzieckim (oraz Stanami Zjednoczonymi, Wielką Brytanią i Francją).

Do 1990 roku Niemcy Zachodnie nie rozważałyby traktatu pokojowego, ponieważ oznaczałoby to trwałe oddanie Wschodnie Niemcy. Niemcy woleli mieć formalny status kraju okupowanego.

Po 1990 r. Traktat pokojowy naprawdę nie miał sensu; stało się przestarzałe z powodu wydarzeń historycznych. Jeśli już, mogłoby to ponownie rozpalić stare wspomnienia, które wszyscy zaangażowani woleliby pogrzebać. Polska i (poradziecka) Rosja utożsamiły się z transformacją, a Niemcy z radością się z tym zgodzili. Tak więc II wojna światowa prawie zakończyła się wzajemnym zapomnieniem o tym, a nie formalnym traktatem pokojowym.

Tyler Durden
2015-03-16 18:42:32 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Rozumiem, że były rząd Polski, II Rzeczpospolita, nigdy formalnie nie wypowiedział wojny Narodowej Socjalistycznej Republice Niemiec i była to wojna de facto.

Ludowy Rzeczpospolita Polska została odtworzona dopiero w 1952 roku. W tym czasie III Rzesza już dawno minęła i nie było z czego wypowiadać wojny.

Zwróć uwagę, że dawny rząd Polski na wygnaniu w Londynie podczas wojny nigdy nie został przywrócony do władzy.

Podsumowując, oba rządy Niemiec i Polski zostały zlikwidowane podczas wojny i do czasu, gdy kraje miał nowe rządy (i granice), stan pokoju istniał.

Popełniasz błąd, myśląc, że „kraje” wypowiadają wojnę. Nie tak to działa w dyplomacji. Ludzie w formie swoich rządów wypowiadają sobie nawzajem wojnę. Ziemia nie ma z tym nic wspólnego. Na przykład, jeśli przeczytasz wypowiedzenie wojny przez Kongres Stanów Zjednoczonych, jest to wyraźnie skierowane przeciwko rządowi Niemiec , a nie Niemcom, RZĄDOWI Niemiec.

Nigdy nie było czegoś takiego jak „Narodowo-Socjalistyczna Republika Niemiec”. Nazywała się Deutsches Reich.


To pytanie i odpowiedź zostało automatycznie przetłumaczone z języka angielskiego.Oryginalna treść jest dostępna na stackexchange, za co dziękujemy za licencję cc by-sa 3.0, w ramach której jest rozpowszechniana.
Loading...